Ens il·lusionem per la innovació educativa

Estem convençuts que la innovació, en tots els aspectes de la societat, ha de garantir que visquem millor. Aquesta és una de les premises que la Iolanda López va fer valdre dissabte passat durant la seva ponència entorn a l’Aprenentatge Personalitzat dins la II Jornada d’Innovació Educativa, promoguda per l’Editorial Baula en el context del seu 25è aniversari.

Estem convençuts que la innovació, en tots els aspectes de la societat, ha de garantir que visquem millor. Aquesta és una de les premisses que la Iolanda López va fer valdre dissabte passat durant la seva ponència entorn a l’Aprenentatge Personalitzat dins la II Jornada d’Innovació Educativa, promoguda per l’Editorial Baula en el context del seu 25è aniversari.

La innovació ha de garantir una societat millor

D’amagatotis, el Juanjo Fernández va anar prenent nota amb molta gràcia de tot el que s’anava dient. Estava al nostre costat i vam poder veure’n el procés, també d’incògnit… La sort és que ha publicat el resum al seu compte de Twitter.

La jornada va consistir en cinc ponències de diversa profunditat i intenció. Primerament, Anna Forés va fer un precís recull de les tendències actuals de l’educació, especialment en clau emocional.

Més tard la Iolanda López, posaria tot l’auditori ben nerviós en començar el seu irònic llistat d’elements imprescindibles per a la innovació educativa. Primer ens va prendre el pèl, però més tard, amb un posat més seriós i compromès, va exposar la seva aposta per l’Aprenentatge Personalitzat, una perspectiva metodològica des de la qual tenir en compte amb la mateixa importància cadascun dels alumnes.

Amb la tercera ponència, el José Antonio Fernández Bravo va fer una proposta humorística basada en el vincle i l’empatia infant-docent. Fernández Bravo va defensar, entre acudits i anècdotes il·lustratives, la necessitat d’entendre el pensament dels infants i la possibilitat per part dels docents de connectar les inquietuds dels infants amb les “imposicions” del currículum. “Només s’ensenya des del cervell de l’infant”, deia, en contraposició amb la tradició que només té en compte les imposicions dels adults.

La proposta techie va venir de la mà del Manel Trenchs, professor d’arts a Mataró que va reconèixer que fa vuit anys no tenia ni idea del que ens va mostrar. Efectivament, fa vuit anys, a més, era impossible dur a terme les metodologies que va exposar, basades en la creativitat, en la participació dels joves i amb eines digitals com dispositius mòbils i aplicacions. Ens va parlar de Socrative, EdPuzzle, PokemonGo, flipped classroom i altres iniciatives espectaculars fàcils d’emprar en el dia a dia. El Manel també va mostrar que, a més d’emprar metodologies tecnològiques que l’ajuden a motivar i mantenir l’atenció de l’alumnat, és imprescindible la sensibilitat de l’educador per ser a prop dels joves i estar atent a la seva realitat.

Finalment Modest Jou va posar el seu gra de sorra amb una iintervenció pròpia d’una xerrada motivacional.