L’educació per a la pau i el conflicte positiu

La perspectiva positiva del conflicte ens situa en un model relacional des del que estar en desacord entre persones no és una limitació sinó que ens ajuda a treballar per un objectiu comú des de models com la cooperació o la negociació.

És comú pensar que la pau implica que no hi hagi discussions ni conflictes. A la nostra societat relacionem el benestar amb l’absència d’enfrontaments, el consens com la millor forma de convivència.

El consens ràpid en un grup a vegades amaga noves perspectives enriquidores que ni tan sols es debaten.

Però un consens ràpid i fàcil en un grup a vegades amaga possibilitats noves, de la mateixa manera que la perspectiva d’un debat profund sobre segons quines idees ens fa por, ja sigui perquè no tenim temps, perquè ens basem més en opinions que en coneixement o perquè ens costa acceptar que podem canviar d’opinió. Ens hem de formar com a constructors i constructores de pau. En aquest article t’oferim una nova posta.

Un dels elements de construcció de la pau més interessants és la perspectiva positiva del conflicte. La Unesco hi ha treballat molt i ens ofereix moltes pistes.

La perspectiva positiva del conflicte ens situa en un model relacional des del que estar en desacord entre persones no és una limitació sinó que ens ajuda a treballar per un objectiu comú des de models com la cooperació o la negociació. És la perspectiva que ha ajudat a diferents estats a poder-se reconciliar després de guerres civils o alçaments armats. Però no cal anar a veure com ho fan els grans governs, de ben segur que has tingut algun conflicte alguna vegada, fins i tot en la darrera setmana. No sempre els abordes de la mateixa manera, quines perspectives trobem per a encarar un conflicte?

  1. Competició: La perspectiva segons una de les posicions es superposa a l’altra. Algú guanya el 100% i l’altra persona cedeix. És com funcionen alguns esports i com s’encaren les guerres. També a espais educatius a vegades funcionem d’aquesta manera, que no és gens inclusiva ni democràtica.

    happy episode 7 GIF

    En Nelson competeix… i guanya. GIPHY

  2. Acomodament: La perspectiva d’evitar el conflicte i cedir totalment als interessos de l’altre. D’aquesta manera només els interessos d’una de les parts es posa en joc, mentre que les de l’altra part ni tan sols són expressades. Cedir sempre als interessos dels altres pot comportar que, quan ja no pot més, qui sempre ha cedit es dediqui ara a destruir l’altra part.
    texas rangers shrug GIF by MLB

    Com tu vulguis. GIPHY

  3. L’evasió: Quan cap de les parts està disposada a fer valdre els seus drets, mirem cap una altra banda i ningú aconsegueix els seus objectius respecte a aquest conflicte.
    paul rudd point GIF

    No estem d’acord? Ups, em piro! GIPHY

  4. La cooperació: Quan intentem que tots hi guanyem i que les coses surtin bé amb la implicació de tothom. És l’opció inclusiva i democràtica, ja que ajuda a buscar solucions de forma conjunta i sense que ningú cedeixi en el que per a ell/ella és important. És molt difícil dur-la a terme en contexts de desigualtat (adult-infant, govern-societat, entitat-persona…), on prendrem la perspectiva de la negociació.
    im so excited dancing with the stars GIF

    Ho farem juuunts! GIPHY

  5. La negociació: Quan tothom hi guanya, malgrat estar en situació de desigualtat. Es basa en la identificació dels objectius comuns i la presa de decisions conjunta, a partir de la verbalització i compartició dels interessos particulars i la seva priorització. Es tracta de co-crear solucions conjuntament.
    agree GIF

    Estem d’acord? Estem d’acord! GIPHY